تاثیر کتاب داستان بر تربیت و شخصیت کودک

تاثیر کتاب داستان بر تربیت و شخصیت کودک

پایه های اساسی فکری و شخصی کودک در سال های اولیه زندگی شکل می گیرد و به رشد خود ادامه می دهد. در واقع شکل گیری شخصیت کودک در سال های اولیه زندگی با والدین و با کمک آنها صورت می گیرد. بنابراین می توان فرض کرد که تربیت فرزند یکی از مهم ترین و دشوارترین کارهای زندگی هر پدر و مادری است.
داستان نقش مهمی در رشد شخصیت کودک دارد. یک کودک بسیاری از ارزش های اخلاقی را از طریق داستان های خوب یاد می گیرد

در کشور ما با وجود انبوه علم و دانش و داستان ها و افسانه های جالب و آموزنده، والدین و معلمان بیشتر وقت خود را صرف مسائل تربیتی کودکان می کنند و دانش آموزان بیشتر وقت خود را در خانه و مدرسه می گذرانند.

دانش آموزان از سختی درس و همچنین استرس امتحانات و نمرات رنج می برند. به این ترتیب اکثر والدین و معلمان از هدف اصلی آموزش که پرورش افراد خلاق، خلاق و کارآمد است دور می شوند.

تاثیر کتاب داستان بر تربیت و شخصیت کودک :

داستان ها و قصه ها نقش بسیار مهمی در شکل گیری شخصیت کودک دارند. یک کودک بسیاری از ارزش های اخلاقی را از طریق یک داستان خوب یاد می گیرد. پایداری، شجاعت، نوع دوستی، امید، آزادی، شجاعت، حمایت از حق و حقیقت و مقاومت در برابر قدرت و ظلم، ارزش هایی هستند که هسته اصلی بسیاری از داستان ها و داستان های او را تشکیل می دهند.
آموزش حس زیبایی شناختی کودک، شناخت کودک از دنیای اطراف، ایجاد عادات مفید در کودک، پرورش حس استقلال و خلاقیت کودک از اهداف اصلی تدوین داستان های خوب برای کودکان است.

 داستان های کودکانه سبب رشد و پرورش فکری کودک ما می‌شود :

تاثیر قصه بر تربیت کودکان | کتاب تربیت کودک

مطمئناً در بزرگسالی گوش دادن به داستان های صوتی کودکان چندان جالب نیست و تمایل چندانی به شنیدن آن ندارید. اما کتاب صوتی داستان های کودکانه برای کودکان فقط شنیداری و تحریک روانی نیست. اما عملکردهای متفاوتی دارند.

نویسندگان گروه کودک و نوجوان نیز معتقدند داستان های کودکانه نقش مهمی در رشد، تفکر، تفکر و رشد اجتماعی کودکان دارند. در واقع، وقتی فرزندان شما در مورد کودکان می شنوند، اطلاعات زیادی در مورد چیزهای اطراف خود به دست می آورند و وقتی با مثال های واقعی مواجه می شوند، رفتار و نگرش درستی از خود نشان می دهند.
داستان‌های کودکانه برای هدف خاصی نوشته می‌شوند و روان‌شناسان معتقدند که پیام‌های ارزشمند موجود در داستان‌ها به کودکان کمک می‌کند رفتار اجتماعی را بیاموزند و ارزش‌های اجتماعی و انسانی را در نتیجه گوش دادن مکرر درک کنند.
بدیهی است که دلیل آن این است که پیام های داستان های کودکان به طور غیرمستقیم به کودکان منتقل می شود و باعث سرگرمی و جذابیت بیشتر می شود که در نهایت کودک متوجه آن خواهد شد. برای فهمیدن این موضوع در زمان مناسب، یک داستان کودکانه را برای فرزندتان بخوانید و از او بخواهید آنچه را که از داستان فهمیده به شما بگوید. در پایان متوجه خواهید شد که فضای یک داستان کودکانه باعث می شود ذهن کودک شما موضوعاتی را درک کند که قبلا برای او غیرقابل درک بود.

داستان کودکانه و تاثیرات آن بر کودکان :

  • قدرت تمرکز کودک‌تان با شنیدن قصه افزایش می‌یابد.

یکی از مهمترین چیزهایی که کودک شما رشد می کند مهارت گوش دادن است. زیرا گوش دادن به آنچه دیگران می گویند می تواند به فرزند شما کمک کند تا مهارت های ارتباطی خود را بهبود بخشد.
به عبارت دیگر، زمانی که کودک شما مهارت های خوب گوش دادن را در خود پرورش دهد، می تواند به راحتی با دیگران ارتباط برقرار کند. افزایش آگاهی، ایده پردازی و احساس صداقت نتیجه مهارت های خوب گوش دادن است. خوشبختانه داستان های کودکانه توجه و دقت کودکان را افزایش می دهد. کودکان یاد می گیرند با دقت گوش کنند.
همچنین گوش دادن به داستان های کودکان به کودک شما کمک می کند تا در انجام کارهایش فعال و منظم باشد. شکی نیست که شما به عنوان والدین می خواهید چیزهای خوب و مثبتی را در فعالیت های فرزندتان ببینید.
  • تعادل ذهن کودک‌تان با قصه کودکانه بالا می رود.

تاثیر کتاب داستان بر تربیت و شخصیت کودک | تاثیر داستان بر کودکان

کودکان شناخت کافی از جهان و محیط اطراف آن برای درک روابط بین موضوعات مختلف ندارند. در واقع یکی از راه های ایجاد تعادل در ذهن کودک، گوش دادن به داستان است. از آنجایی که اتفاقاتی که در داستان رخ می دهد شخصیت های زیادی دارد، ذهن کودک باید بین شخصیت های داستان ارتباط پیدا کند.

دیدن ارتباطات و درک روابط بین قسمت های داستان رشد ذهنی کودک شما را بهبود می بخشد. بنابراین داستان بهترین بستر برای حفظ تعادل روانی کودکان به حساب می آید.

  • داستان به کودک شما غذا خوردن، بازی کردن و حرف زدن را آموزش می‌دهد.

درست است که والدین به عنوان مراقبان اصلی فرزندان خود شناخته می شوند. اما علاوه بر تربیت شخصیت، رفتارهایی به ظاهر نامرتبط وجود دارد که والدین باید به فرزندان خود آموزش دهند.
حالا حدس بزنید چه کسی می تواند مسئول تربیت این شخصیت کوچک باشد؟ شما بهتر از هر کس دیگری پاسخ این سوال را می دانید. فرزند شما می تواند مربی اصلی او باشد و زمان زیادی را صرف آموزش او کند.
خوشبختانه یکی از راحت ترین بسترها برای آموزش رفتارهای کوچک و کوچک (مانند غذا خوردن، بازی و حرف زدن) داستان های کودکانه است.
  •  کتاب خوانی بهترین راه برای افزایش اعتماد به نفس کودک‌تان است.

اعتماد به نفس چیزی است که کودکان در مورد خود فکر می کنند. بنابراین داستان های کودکانه بهترین ابزار برای تقویت مهارت های خودآگاهی و افزایش اعتماد به نفس کودک است.

فرزند شما باید مفاهیم و ارزش ها را درک کند. وقتی فرزندتان به داستان گوش می دهد توجه کنید و سعی کنید آنها را مطابقت دهید. بنابراین کودک شما در حین گوش دادن به یک داستان خوب کودکانه می تواند خود را در موقعیت های مختلف تصور کند و دوباره با چالش های شخصیت اصلی روبرو شود.
به این ترتیب او تجربیات مختلفی را در ذهن خود جمع می کند و بعدها در مواجهه با مشکلات در موقعیت های واقعی با اعتماد به نفس ظاهر می شود. از سوی دیگر، توسعه واژگان خواندن از طریق داستان نیز بر اعتماد به نفس کودک تأثیر می گذارد.

نقش خانواده در کتابخوان شدن کودک :

والدینی که علاقه ای به کتاب و کتابخوانی ندارند نمی توانند فرزندان و نسلی از کتابخوان تربیت کنند. بنابراین عادت والدین به کتابخوانی نقش مهمی در فرهنگ سازی کتابخوانی در جامعه خواهد داشت. البته صرف نظر از نقش خانواده و اجتماع، ارائه مطالب مناسب در رفتار افراد به ویژه کودکان و نوجوانان در کتابخوانی تأثیر بسزایی دارد.

جامعه علاوه بر دو عامل موثر آگاهی دادن به والدین و تشویق کودکان به کتابخوانی برای آموزش خواندن، در ارزش گذاری کتاب و تشویق کودکان به مطالعه نقش دارد.

کتاب داستان و تربیت و شخصیت کودک به انگلیسی | کتاب داستان و تربیت و شخصیت کودک پنج ساله

نبود کتابخانه برای کودکان کم بینا یکی از بزرگترین مشکلات آموزشی در جامعه است. حضور کودکان در چنین مکان هایی و گذراندن اوقات فراغت در میان کتاب های مختلف به معنای نهادینه شدن این فرهنگ در آنها و حفظ آن تا بزرگسالی است.

عموماً خانواده‌ها معتقدند که روی آوردن به کتاب‌های درسی و غیردرسی فرزندانشان را درگیر می‌کند و آنها را از آمادگی برای کنکور و پیشرفت تحصیلی دور می‌کند.

به عقیده بسیاری از والدین، فعالیت های فوق برنامه فرزندان مانع تمرکز و درک آنها از درس می شود و مانع از موفقیت آنها در کنکور می شود. در عین حال، کودکانی که عادت به مطالعه را در خود پرورش نمی دهند، از آن می ترسند و به ندرت به دنبال کتاب خارج از مدرسه می روند. از جوانی آنها لذت ببرند.
با توجه به تأثیر کتاب در تربیت فرزندان، والدین باید آگاه شوند و فرزندان نسل در حال رشد آنها به خوبی تربیت شوند. فرزندان دیروز می توانند فرهیخته و جوان کودکان امروز و افراد سودمند سازنده فردای بعد از آنها باشند.
بنابراین، والدین باید بدانند و درک کنند که چقدر مؤثر و کارآمد این گام را برمی‌دارند.

الگوی خوبی برای فرزندان خود باشید، تا آنها ببینند و از شما در زمینه کتابخوانی الگو بگیرند.

کودکان در سنین مختلف نیازهای متفاوتی دارند، بنابراین باید در دسته بندی کتاب های کودک بر اساس گروه سنی دقت کرد. کتاب های رنگ آمیزی، شعر و داستان برای کودکان خردسال با تصاویر جالب به خصوص حیوانات بسیار موفق هستند.

انتخاب داستان های مناسب :

مشکل انتخاب داستان برای سازندگان داستان به خصوص مبتدیان با توجه به حجم مطالب موجود مشکل ساز است. حتی بهترین و مشهورترین داستان نویسان حرفه ای هم نمی توانند هر داستانی را تعریف کنند. قصه گوها از داستان ها قهرمان هایی می سازند که با شخصیت و سبک آنها همخوانی دارد.
یک راوی جدید ابتدا باید سعی کند شخصیت و صدای خود را بسنجد. سپس از خود بپرسید چه چیزهای موثر و خوبی می توانم بگویم؟ چگونه شخصیت خود را در داستان قرار دهم تا هر دو با مخاطب تعامل داشته باشند؟

نویسنده پس از تصمیم گیری وارد مرحله آماده سازی داستان برای روایت می شود که یکی از مهم ترین گام هایی است که برای بهره گیری از هنر داستان نویسی برداشته شده است. رمان نویس باید به خاطر داشته باشد که کارش خواندن یا خواندن نیست، بلکه کارش گفتن داستانی است که به عنوان یک رویداد متمایز باقی می ماند.

داستان سرایی اغلب اولین مانعی است که راه یک داستان موفقیت طبیعی و خودجوش را می بندد. یک قانون سرانگشتی این است که هرگز داستانی را برای “گفتن” به خاطر بسپارید، بلکه ساختار داستان را در نظر بگیرید و داستان را با کلمات خود ثبت کنید.

انتخاب و خلق داستان اولین قدم در رشد مهارت داستان نویسی است و هنر داستان نویسی نیز بر همین اساس استوار است. داستان نویسان مبتدی و داستان نویسان تازه کار متوجه می شوند که زمان صرف شده برای رسیدن به این مرحله از توسعه سرمایه گذاری ارزشمندی است.
آمادگی ذهنی و روایی مهم ترین متغیر در ارائه موفقیت آمیز داستان است. بدون چنین انتخاب و آماده سازی دقیق، یک قصه گو نمی تواند امیدوار باشد که تجربه ای موفق داشته باشد.

پس تاثیر داستان کودکانه در رشد و تربیت کودک را نادیده نگیرید و از این پس با اشتیاق بیشتر به مطالب مفید در مورد کتاب داستان کودک در سایت آوان کیدز توجه نمایید!

 

آخرین مطالب

آخرین مطالب