12 مورد از مهمترین ویژگی های کتاب داستان خوب کودکانه

کتاب و کتابخوانی در شکل گیری شخصیت و تربیت کودک جایگاه ویژه ای دارد. کتاب های داستان علاوه بر سرگرم کردن کودکان، آنها را به خواندن داستان علاقه مند می کند و نکات آموزنده ای را در اختیار آنها قرار می دهد.

اما نکته مهم انتخاب کتاب مناسب برای کودک است. کودک شما باید با توجه به سن، جنسیت، تیپ شخصیتی و علایقش کتاب مناسبی بخواند.

کتاب‌های کودک در اشکال و اندازه‌های مختلف موجود هستند و از نظر محتوا، طرح، سطح دایره لغات و غیره متفاوت هستند. با این حال، کتاب‌های خوب برای کودکان عموماً ویژگی‌های خاصی دارند که کیفیت آن‌ها را در مقایسه با کتاب‌های دیگر بهتر می‌کند.

در این مقاله ویژگی کتاب کودکانه خوب معرفی شده است، با خواندن این مقاله می توانید بهترین کتاب داستان کودکان را برای فرزند دلبندتان تهیه کنید.

ویژگی کتاب کودکانه خوب :

کتاب‌هایی که برای کودکان نوشته می‌شوند باید از نظر کیفیت ارزیابی شوند و مورد پسند مخاطبان کوچک قرار گیرند. مهمترین ویژگی های یک کتاب داستان خوب عبارتند از:

1 . موضوع داستان جالب و هیجان انگیز باشد.

مهم ترین ویژگی یک کتاب خوب برای کودکان داشتن داستانی جذاب است. موضوع داستان مهم ترین چیزی است که مخاطب را برای خرید کتاب ترغیب می کند.

هنگام خرید کتاب کودک باید دقت کنید که موضوع داستان جذاب باشد و توجه فرزند دلبندتان را به خود جلب کند. به عبارت دیگر، شما باید داستانی را پیدا کنید که علاقه کودکان را برانگیزد.

یکی از بهترین راه ها برای انجام این کار این است که داستان خود را تا حد امکان برای کودکان قابل درک کنید. موضوع داستان می تواند واقع گرایانه و در مورد دوستی یک پسر و یک سگ و یا حتی داستانی تخیلی در مورد نهنگ ها و کوسه ها باشد.

هنگام خرید کتاب، سن کودک خود را در نظر بگیرید و داستان را بر اساس درک کودک انتخاب کنید. هر چه داستان برای کودک بیشتر قابل درک باشد، جذابیت بیشتری خواهد داشت.

12 مورد از مهمترین ویژگی های کتاب داستان خوب کودکانه

2 . کتاب داستان کودکان باید تصاویر رنگارنگ و جذابی داشته باشد.

کتاب داستان کودکان باید پر از رنگ های روشن و شاد باشد و نوشته های کمی داشته باشد. زیرا یک تصویر مفهوم را بهتر از هزار کلمه به کودک منتقل می کند. برای آموزش و تقویت خلاقیت کودک، تصویر حرف اول را می زند.

تصاویر بخش مهمی از کتاب‌های کودکان است. خواندن کتاب های داستان (حتی با متن های ساده) برای اکثر کودکان خسته کننده و کسل کننده است و این تصاویر کتاب است که آن را جذاب می کند. علاوه بر این، کودکان عموماً خوانندگان دیداری هستند. حتی کودکانی که باسواد هستند و می توانند بخوانند، هنوز برای درک یک داستان خاص به عکس نیاز دارند.

بنابراین برای تشویق کودکان به مطالعه باید از کتاب هایی استفاده کرد که تصاویر زیادی دارند. یک کتاب کودک خوب تصاویر جذاب و خیره کننده ای دارد. این تصاویر باید پر جنب و جوش و رنگارنگ باشند تا مخاطبان کوچک خود را هیجان زده و به وجد بیاورند و آنها را برای شنیدن ادامه داستان کنجکاو کنند.

3 . داستان کودکان باید به طور غیر مستقیم به کودک آموزش دهد.

بهتر است داستان محتوای آموزشی هم داشته باشد. یک داستان خوب باید نکات اخلاقی، فرهنگی و اجتماعی را به طور غیر مستقیم به کودک بیاموزد.

4 . ویژگی های مثبت شخصیتی را به کودک آموزش دهد.

یک کتاب خوب برای کودکان باید دارای شخصیت هایی باشد که بتوانند در شرایط سخت تصمیمات درستی بگیرند. شجاعانه برای زنده ماندن و زندگی کردن و پیروی از اصول اخلاقی صحیح در تمام مراحل تلاش کنید.

5 . کتاب داستان کودکانه باید محتوای خلاقانه داشته باشد.

کتاب داستان باید محتوای خلاقانه داشته باشد و خواندن آن برای کودک هیجان انگیز و جالب باشد. علاوه بر این، اتفاقات داستان باید سریع باشد. شخصیت‌ها در داستان باید به خوبی به کودک معرفی شده و قابل باور باشند. مشکلات و مسائل شخصیت های داستان باید مشابه مشکلات و مسائلی باشد که کودک در آن سن با آن مواجه است.

6 . بهتر است در داستان صحبت های خنده دار و لطیفه های بامزه گفته شود.

کتاب قصه باید محتوای خنده دار و لطیفه های بامزه داشته باشد و خواندن آن برای کودک هیجان انگیز و جالب باشد.

12 مورد از مهمترین ویژگی های کتاب داستان خوب کودکانه

7 . زبان کتاب ساده باشد.

زبان بخش مهمی از کتاب است. هنگام خرید کتاب کودک باید به زبان کتاب توجه کرد. یک کتاب خوب برای کودکان اساسا از زبانی ساده اما جذاب استفاده می کند. بنابراین سن کودک را در نظر بگیرید و اگر کودکتان کوچک است، کتاب هایی بخرید که از واژگان و زبان ساده استفاده می کنند.

اگر زبان کتاب برای کودک پیچیده و نامفهوم باشد، هیچ جذابیتی برای او نخواهد داشت. زبان کتاب علاوه بر ساده بودن باید دلنشین و جذاب باشد. برای رسیدن به این هدف می توانید از تکنیک های مختلف و موثر (مانند قافیه و صداهای مختلف برای شخصیت های مختلف داستان) در حین داستان گویی استفاده کنید.

8 . پیام ارزشمندی به کودک انتقال دهد.

یک کتاب خوب تنها به داشتن تصاویر جذاب و زبان ساده محدود نمی شود، بلکه باید حاوی پیام های ارزشمندی نیز باشد. برای اینکه کتاب کودک شما خوب و آموزنده باشد، باید پیام خوبی برای کودک داشته باشد.

کتاب های داستان باید بتوانند درس های مهم زندگی را به کودکان بیاموزند. این درس ها می تواند در مورد دوستی، خانواده، عشق، شجاعت، مهربانی یا هر چیز دیگری باشد.

پیام کتاب باید واضح، صادقانه و ارزشمند باشد و به طور کلی کودکان را به انجام کارهای خوب تشویق کند.

9 . مناسب برای گروه سنی تعریف شده باشد.

به گروه سنی کتاب هم توجه کنید. این معیار استاندارد در اکثر کودکان یکسان است.

والدین پس از آشنایی با ویژگی های یک کتاب خوب، باید بهترین کتاب داستان کودک را بر اساس دانسته هایی که در مورد فرزندشان دارند و همچنین تجربه چیزهای جدید را برای کودک خود انتخاب کنند. انجام دهید.

10 . دارای حجم مناسب مطالب باشد.

محتوای کتاب باید حجم مناسبی متناسب با تصاویر و عکس های کتاب داشته باشد. برای سنین پایین تر، بهتر است محتوای کمتری داشته باشید و در عوض تصاویر رنگارنگ بیشتری داشته باشید.

11 . قصه کودکانه باید در ابتدای داستان اطلاعات کمی ارایه دهد.

بهتر است کتاب را با اطلاعات کمی شروع کنید. فقط باید اطلاعات ضروری مانند اطلاعات کلی در مورد شخصیت اصلی داستان، نام و محل زندگی آنها در ابتدای کتاب ارائه شود. اطلاعات اضافی کودک را خسته می کند و دیگر نمی خواهد بخواند.

12 . داستان کودکانه باید پایان خوشی داشته باشد.

قسمت پایانی کتاب داستان بسیار مهم است. در پایان داستان باید تمام مشکلات و مسائل حل شود و کتاب پایان خوشی داشته باشد (به عبارت دیگر در پایان داستان همه باید در کنار هم به خوشی زندگی کنند.) این موضوع به ویژه برای خردسالان اهمیت دارد.

12 مورد از مهمترین ویژگی های کتاب داستان خوب کودکانه

در پایان

کتاب‌ خواندن یکی از مهارت های مهم در زندگی هر فردی است که از طریق آن تجربیات بسیاری در امور مختلف به دست می آورد. کتاب خواندن برای کودک یکی از راه های رشد ذهن و رشد توانایی های اوست.

اگر می خواهید فرزندتان در آینده به فردی کتاب دوست تبدیل شود، از کودکی عادت کتابخوانی را در او ایجاد کنید. شاید مزایای ذکر شده در کتاب هر والدینی را متقاعد کند که هر روز زمانی را برای انجام این کار اختصاص دهند. علاوه بر مطالعه کتاب، انتخاب کتاب مناسب نیز مهم است.

انتخاب یک کتاب خوب برای کودکان کار سخت و پیچیده ای نیست. فقط نکات ذکر شده در این مقاله را رعایت کنید و با خرید کتاب های خوب فرزندتان را عاشق کتاب و مطالعه کنید. بعضی از کتاب‌ها به راحتی در قلب آدم جا باز می‌کنند و خواندن این کتاب‌ها قطعا تجربهٔ زیبایی را برایمان رقم خواهد زد.

آوان‌کیدز یک مجموعه آنلاین‌ برای کودکان و بزرگسالان است. از ابتدای سال ۱۴۰۰، کتاب‌های آوان، کودکان و بزرگسالان را در سراسر ایران خوشحال کرده است. ما می‌خواهیم با یک داستان شخصی‌سازی شده در هر زمان
و مکانی الهام‌بخش نسل بعدی بچه‌های خلاق، خیال‌پرداز و کتاب‌دوست باشیم.

 

آخرین مطالب

آخرین مطالب