راز داشتن کودکی شاد

راز داشتن کودکی شاد

راز داشتن کودکی شاد

یکی از اتفاقات دلچسب انسان می تواند دوران کودکی او باشد،دوران کودکی دوره خاصی است. زمان بازی، هیجان، سرگرمی و زمانی پر از اضطراب برای والدین است تا مطمئن شوند فرزندانشان سالم و شاد هستند.

همه ی ما دوست داریم کودکانی شاد و سالم داشته باشیم دلمان می خواهد صدای خنده ی آنها در خانه بپیچد و ما را هم غرق شادی کند.

هر پدر و مادری که بهترین آرزوها را برای فرزندان خود دارد، تمام تلاش خود را می کند تا اطمینان حاصل شود که فرزندانشان سالم و در شرایط جسمی و روحی خوب هستند.

بسیاری از مادران ممکن است فعالیت های هیجان انگیز زیادی را برنامه ریزی کنند که می تواند روز کودکان را پر کند و به آنها ثابت کند که مادرشان آنها را بدون قید و شرط دوست دارد.

با این حال، مانند بسیاری از والدین دیگر، نگرانی اصلی این است: آیا فرزندان من واقعا خوشحال هستند؟

متخصصان رشد كودك مي گويند: “شادي” چيزي نيست كه شما بتوانيد مثل يك هديه زيبا با كاغذ كادوي جذاب به كودك خود “بدهيد”.

نکته مهم این است که لازم نیست در زمینه روانشناسی کودک متخصص باشید تا بتوانید هوش و نیروی درونی آنها را آنقدر تقویت کنید که بتوانند فراز و نشیب های زندگی را تحمل کنند. هر پدر و مادری با کمی حوصله و انعطاف می تواند زمینه خوشبختی یک عمر فرزند خود را فراهم کند.

روش های خوشحال کردن کودک

دوران کودکی یکی از بهترین دوران زندگی هر فرد است. تمام خاطرات خوب و بد این دوران در ذهن کودک باقی می ماند.

روزهای کودکی با سرعتی باورنکردنی می گذرد، یک بار نوزادی در آغوش والدینمان هستیم و یک بار دیگر کودک نوپا می شویم، یک بار دیگر تبدیل به کودکی می شویم که دوچرخه سواری را تمرین می کند و بعد از مدتی کودک می شویم که برای رفتن به مدرسه آماده است. این یک نگرانی برای والدین است که مطمئن شوند فرزندانشان سالم و شاد هستند.

یکی از موثرترین راه ها برای تقویت سلامت روانی و عاطفی کودکان و راز داشتن کودکی شاد ، داشتن روابط خانوادگی گرم و صمیمی است.

کودک باید احساس کند که متعلق به خانواده، دوستان و حتی همسایگانش است و این احساس کلید خوشبختی او در آینده است.

هر پدر و مادری دوست دارد فرزند خود را شاد و با اعتماد به نفس بالا ببیند، بنابراین باید بداند که داشتن رفتارهای مناسب برای این معنا بسیار مهم است.

والدین باید مراقب رفتار خود باشند، زیرا کودکان همه چیز را از والدین خود تقلید می کنند. بنابراین، کودکانی که در خانواده‌ای با والدین شادتر بزرگ شده‌اند، مطمئناً فرزندان شادتری هستند، اما کودکانی که در خانواده‌ای غمگین بزرگ شده‌اند، دو برابر کودکان عادی در معرض افسردگی هستند.

بنابراین بهترین راه حل برای داشتن کودکی شاد این است که والدین مراقب رفتار خود باشند، از اوقات فراغت و استراحت خود لذت ببرند و از همه مهمتر در خانه روابط محبت آمیز داشته باشند، روابط محبت آمیز با همسرتان را افزایش دهید.

در واقع اگر والدین در تربیت فرزند شاد، روابط محبت آمیز و خوبی با یکدیگر داشته باشند، قطعاً این رفتار بر شادی کودک تأثیر می گذارد زیرا او نیز از رفتار والدین خود پیروی می کند.

کودکی که از دیگران شادتر است اعتماد به نفس بیشتری نسبت به دیگران دارد.

 

راز داشتن کودکی شاد/ هدیه کودک / کتاب کودک

در ادامه به رفتارهای والدین که خوشحالی کودک را تکمیل میکنند می پردازیم:

به کودکتان ياد بدهيد كه كارهاي خوب انجام دهند :

همانطور که کودک بزرگتر می شود، می تواند یاد بگیرد که کمک به دیگران چقدر می تواند برای خودش رضایت بخش باشد.

تحقیقات نشان می دهد: افرادی که در زندگی کارهای خوبی انجام می دهند کمتر احساس افسردگی می کنند. انجام کارهای خوب و کمک به دیگران می تواند بخشی از زندگی خانوادگی باشد. حتی کودکان هم می توانند از این نکته یاد بگیرند و از آن بهره ببرند.

شرکت کودکان در جشن های خیریه یا جمع آوری آذوقه و غذا برای قربانیان بلایا می تواند به یک سنت خانوادگی تبدیل شود. حتی کمک به کارهای خانه مانند گذاشتن لباس های کثیف خود در سبد لباس می تواند این احساس را به کودک منتقل کند که به دیگران نیز کمک می کند.

براي كودك خود بهترین و مناسب ترین الگوي باشيد :

بچه ها چه خوب و چه بد، معمولاً حالات و روحیات والدین خود را به دست می آورند. حتی نوزادان از الگوی ذهنی والدین خود تقلید می کنند که در واقع مسیرهای عصبی خاصی را در آنها فعال می کند.

به عبارت دیگر وقتی شما می خندید، فرزندتان هم می خندد و می توانید تصور کنید که اعصاب خاصی در مغز او برای خندیدن ساخته شده است.

اما بهتر است صادق باشیم: فرزند شما می تواند احساسات شما را از رفتار شما درک کند. اگر از چیزهای کوچک لذت می برید و می گویید به چه کسی یا چه چیزی مدیون هستید، می توانید الگوی مثبت و مناسبی برای فرزندتان باشید.

می توانید به فرزندتان کمک کنید نیمه پر لیوان را ببیند و نیمه خالی را نبیند. به عنوان مثال، اگر باران آنقدر شدید است که نمی توانید به پارک یا زمین بازی بروید، می توانید به پخت کیک یا کلوچه مشغول شوید.

می توانید به فرزندان خود بگویید: “به جای غمگین شدن برای چیزهایی که ندارید، برای چیزهایی که دارید خوشحال باشید.”

یک گفتگوی ساده قبل یا بعد از نماز هنگام شام می تواند فرصت خوبی برای هر یک از اعضای خانواده (حتی فرزند شما) باشد تا بگویند بهترین اتفاقی که در این روز برای شما افتاده چه بوده است.

هر زمان که بیش از حد مضطرب هستید، فرزندانتان به سرعت واکنش نشان می دهند. ممکن است ساکت شوند و در گوشه ای پنهان شوند، آنها ممکن است بخواهند با صحبت کردن با شما به همان روشی که شما به آنها آموزش داده اید، شما را راضی کنند.

بنابراین مراقب باشید که چه رفتاری با فرزندان خود نشان می دهید. اما لازم نیست احساسات منفی خود را پنهان کنید. می توانید به فرزندتان نشان دهید که از اینکه گلدان زیبا و محبوب خود را شکستید ناراحت هستید. اگر اضافه کنید که می توانید یک گلدان بزرگتر بخرید، به او یاد داده اید که ناراحتی بخشی از زندگی است و به او یاد داده اید که چگونه راه حل های مناسب پیدا کند.

با این حال، اگر مدام احساس می کنید که مضطرب یا افسرده هستید، بهتر است به دنبال کمک باشید.

والدینی که برای مدت طولانی افسرده هستند، در بیشتر موارد نمی توانند نظم و انضباط را به خوبی رعایت کنند یا نمی توانند فرزندان خود را به اندازه کافی تشویق کنند و با آنها بازی و سرگرمی کنند. همه این موارد می تواند منجر به مشکلات عاطفی در کودکان شود.

كودكان شاد در بدنهاي سالم زندگي مي كنند :

خواب کافی، ورزش و رژیم غذایی مناسب برای سلامتی همه (به خصوص کودکان) مهم است. کودکان به طور طبیعی زیاد ورزش می کنند: اگر به کودک خود زمان کافی برای دویدن در حیاط یا پارک بدهید، رفتار او بهتر می شود.

همچنین بهتر است به ساختار ذهنی و شخصیت کودک خود توجه کنید: اگرچه برخی از کودکان به راحتی قابل درک هستند، اما برخی دیگر تنها زمانی خوشحال و پیشرفت می کنند که برنامه منظمی داشته باشند و بدانند در طول روز چه کاری باید انجام دهند.

همچنین ممکن است بخواهید بین مصرف یک غذای خاص و رفتار فرزندتان ارتباط برقرار کنید.

برخی از والدین متوجه می شوند که اگرچه مصرف شکر باعث می شود انرژی کودک تا حد زیادی افزایش یابد، اما ممکن است باعث نوسانات اخلاقی یا رفتار پرخاشگرانه شود. بنابراین، حساسیت های غذایی نیز ممکن است در رفتار و اخلاق کودک شما نقش داشته باشد.

هرگز کودکتان را باکسی مقایسه نکنید :

بهتر است فرزندتان را برای رسیدن به موفقیت تحت فشار قرار ندهید، زیرا فشار آوردن به بچه ها برای رسیدن به موفقیت باعث آسیب آنها می شود و از آنها فردی متفاوت می سازد و چون با فرد دیگری مقایسه می شوند، اعتماد به نفس آنها را تحت تاثیر قرار می دهد.

به کودکتان زمان بازی کردن بدهید :

اولین مسئولیت کودکان بازی کردن است. بچه ها در نهایت تکلیف دارند و فعالیت های فوق برنامه انجام می دهند، اما باید آزاد باشند و بین دوران کودکی و نوجوانی به تفریح ​​بپردازند. کودکان درس های مهم زندگی را از کودکان دیگر می آموزند.

بازی فکری کودکانه بلاک آس – [Blokus] – 4 نفره

 

راز داشتن کودکی شاد/کتاب داستان با عکس کودک/ خرید کتاب کودک

به کودکتان مسئولیت پذیری واقعی بدهید :

یکی دیگر از چیزهایی که باعث خوشحالی کودک می شود این است که مسئولیت کارها را به او بسپارید و احساس مسئولیت کند.

وقتی کودک احساس مسئولیت می کند، احساس خوشحالی نیز هم می کند. این احساس شادی به معنای احساس چیزی است که برای آن ارزشمند است و برای دیگران نیز ارزشمند است.

بسیار مهم است که اجازه دهید کودکان کار خود را تمام کنند.

روانشناسان کودک معتقدند که : نظارت بیش از حد بر رشد کودک ظاهر می شود، در حالی که توجه و انضباط برای درک پیامدهای سلب مسئولیت کودک ضروری است، اما نظارت بیش از حد نیز بی تاثیر است.

کودکتان را در امور خانوادگی مشارکت بدهید :

بهتر است فرزندتان را درگیر امور خانواده کنید زیرا این کار باعث شادی کودک می شود و حس بسیار خوبی به او می دهد.

در واقع انسان ها به طور کلی میل ذاتی به تعلق داشتن و مفید بودن دارند. پس اگر والدین بتوانند از همان ابتدا به فرزندشان بفهمانند که کارهای درست را برای خانواده انجام می دهد و در خانواده مشارکت میکند، احساس می کند برای والدین مفید بوده و شادی او را چند برابر می کند.

به عنوان مثال، اگر فرزندتان دوست دارد وسایل را کنار هم بچیند و تزئین کند، از او بخواهید چنگال ها و قاشق ها را روی میز ناهارخوری بچیند.

اگر فرزند شما بزرگتر است و توانایی انجام کارهای بزرگتر را دارد، می توانید از او بخواهید که مراقب خواهر کوچکش باشد و در حالی که شام ​​می خورید با او بازی کند.

بنابراین تا زمانی که می دانید او در انجام کارها و فعالیت ها شرکت می کند، این باعث می شود که او احساس تعلق و اعتماد به نفس کند که دو شرط اصلی احساس شادی است.

به کودکتان اجازه موفقیت و شکست را بدهید :

اگر می خواهید کودکی شاد داشته باشید، اجازه دهید او موفق شود و حتی در برخی امور شکست را تجربه کند. اگر می خواهید اعتماد به نفس کودک را افزایش دهید، از تعریف و تمجید بیش از حد دست بردارید و موقعیت های زیادی را برای او فراهم کنید که بتواند مهارت های مختلف را بیاموزد.

البته بهتر است از تاثیر تمجید در تربیت کودک شاد غافل نشوید، بلکه بگذارید خودشان کار خود را انجام دهند. خودشان بخورند، لباس بپوشند، راه بروند. بزرگترین اشتباهی که والدین مرتکب می شوند این است که هر کاری که می توانند برای فرزندانشان انجام می دهند و به آنها کمک می کنند.

اگرچه برای والدین دشوار است که ببینند فرزندشان با چیزی دست و پنجه نرم می کند، اما تا زمانی که به او اجازه ندهید خطر شکست را بچشد، هرگز نمی تواند لذت کشف مهارت ها و موفقیت را واقعا بچشد.

پیدا کردن برخی راه حل ها در اولین تلاش ها آسان است، اما دستیابی به پیشرفت فقط به تلاش و تمرین نیاز دارد. با قرار گرفتن مداوم در معرض انجام این کارها، او تجربه بیشتری کسب می کند و یک رفتار اتکا به نفس در او ایجاد می شود که (من می توانم از عهده این کار برآیم) به آنها اجازه می دهد با میل خود با چالش ها روبرو شوند.

به کودکانتان اجازه دهید شانس شان را امتحان کنند : 

کودکان نیاز به نظارت دارند ، اگر کودک به والدین وابسته باشد نمی تواند پیشرفت کند، در واقع وابستگی فرزندان به والدین مانع از پیشرفت آنها می شود. توجه بیش از حد به کودکان و نیازهای آنها باعث می شود که آنها نتوانند مهارت های ضروری زندگی مانند بلوغ فکری و تاب آوری و مقابله با مشکلات را بیاموزند.

خودتان خوشحال باشید :

خودتان خوشحال باشید که فرزندی شاد و با نشاط داشته باشید. کودکان آنچه را که در اطراف خود می بینند و می شنوند، چه خوب و چه بد، یاد می گیرند. بهتر است والدین در زندگی خود شاد باشند و از غم و عصبانیت به دور باشند تا کودک با دیدن رفتار والدینش مانند آنها رفتار کند.

در واقع اگر والدین در تربیت کودک شاد، روابط محبت آمیز و خوبی با یکدیگر داشته باشند این رفتار قطعاً بر شادی فرزند شما تأثیر میگذارد زیرا او از رفتار آنها پیروی می کند.

والدین باید امکانات و بستر مناسبی را برای شادی و زندگی شاد کودک فراهم کنند.

 

راز داشتن کودکی شاد/ هدیه برای کودک / کتاب شخصی سازی شده کودک

 

انتظار بی جا از کودکتان نداشته باشید :

برخی از والدین به دلیل حساسیت زیاد و نگرانی بیش از حد انتظار دارند فرزندانشان در دوران کودکی و نوجوانی شخصیتی کمال گرا داشته باشند. این تفکر اشتباه باعث فشار روانی در کودک می شود در نتیجه ممکن است دچار اختلالات و مشکلاتی مانند عدم اعتماد به نفس، افسردگی و حتی اعتیاد به مواد مخدر شود.

تحقیقات نشان داده اند تحسین و ارزش قائل شدن افراد نسبت به سعی و تلاشی که کرده اند، توانایی ذاتی نیست؛ بلکه یک توانایی اکتسابی است که باید کسب شود.

در یک تحقیق، برخی از کودکان دوست داشتند معماهای ساده را حل کنند، زیرا نمی خواستند ریسک کنند و با انجام اشتباه، هوش خود را از دست بدهند، اما از سوی دیگر، برخی از کودکان دوست داشتند پازل های سخت انجام دهند. دلیل این تفاوت این است که وقتی والدین از زحمات کودکان تمجید می کنند، آنها نیز می خواهند در این روند (پیشرفت) شرکت کرده و سرآمد شوند.

سنت های ارزشی خانواده ها :

انجام کارهای متفاوتی که خانواده با هم انجام می دهد نشانه استحکام خانواده است، استحکام یکی از جنبه های مهم دوران کودکی است.

گذراندن وقت با اعضای خانواده 5 فایده دارد:

1 . بچه ها احساس مهم بودن و دوست داشتن می کنند.

2 . بچه ها رفتارهای مثبت نوجوانان را می بینند.

3 . نوجوانان بیشتر نقاط ضعف بچه ها را می بینند و می توانند آنها را راهنمایی کنند.

4 . بچه ها می توانند احساسات خود را ابراز کنند و افکار خود را بیان کنند.

5 . پیوند قوی تری بین فرزندان و والدین ایجاد می شود.

 

راز داشتن کودکی شاد/ کادو برای کودک / کتاب عکس دار کودک

به كودكتان كمك كنيد تا استعداد خود را پرورش دهد :

افراد شاد کسانی هستند که یک مهارت را به خوبی یاد گرفته اند. به عنوان مثال، زمانی که کودک در حال تمرین پرتاب توپ به سمت شما است، از اشتباهات خود درس می گیرد، نظم و انضباط، ثبات و پشتکار را می آموزد و در نهایت از موفقیت حاصل از تلاش خود لذت می برد.

همچنین اطرافیان او موفقیت او را تشویق و تایید می کنند، این یکی دیگر از دستاوردهای کودک است. از همه مهمتر، کودک یاد می گیرد که تا حدودی بر زندگی خود کنترل دارد: اگر سعی کند کاری انجام دهد، می فهمد که در نهایت با پشتکار و تلاش می تواند موفق شود و این موفقیت باعث رضایت او می شود.

تحقیقات نشان می دهد که این حس کنترل بر زندگی از طریق دستیابی به یک مهارت، عامل مهمی در شادی در بزرگسالی است.

کودکان (درست مانند بزرگسالان) باید به دنبال علایق خود باشند وگرنه از موفقیت های خود لذت نخواهند برد و این موفقیت ها باعث شادی و نشاط آنها نخواهد شد.

چه عاداتی با تربیت کودک شاد مرتبط است؟

همان طور که می دانید، احساس شادی ارتباط چندانی با عوامل بیرونی ندارد، اما برخی عوامل درونی به شدت بر این موضوع تأثیر می گذارند. از این رو توجه به این عوامل در تربیت کودک شاد حائز اهمیت است.

شادی با سه عادت ارتباط نزدیک دارد:

  1. چگونه درمورد جهان فکر و احساس می‌کنیم و بنابراین، تجربیات خود را چگونه درک می‌کنیم.
  2. برخی از کارها یا عادات، مانند ورزش منظم، تغذیه سالم، مراقبه، ارتباطات اجتماعی، مطالعه و به‌طور منظم خندیدن و لبخند زدن.
  3. ویژگی‌های شخصیتی مانند خودکنترلی، انصاف، مراقبت از دیگران، شهروند، خرد، شهامت و صداقت.

این ویژگی های شخصیتی در واقع عادت هستند و باعث می شوند در مواجهه با موقعیت های مختلف به شیوه ای خاص عمل کنید.

منطقی است که هر چه بیشتر از این ویژگی ها داشته باشید، زندگی شما بهتر خواهد بود، احساس بهتری نسبت به خود خواهید داشت، معنای بیشتری در زندگی خواهید یافت و در نتیجه شادتر خواهید بود.

برخی از عادات مرتبط با شادی ملموس تر هستند و برخی دیگر از عادات با ویژگی‌های مدیریت خود ارتباط دارند و باعث می‌شوند از ناراحتی جدا شویم و از زندگی لذت ببریم.

 

راز داشتن کودکی شاد/ هدیه کودک / کودک شاد/ کتاب تصویری کودک

نکات مهم در شادی کودکان :

1 . برای تربیت کودکی شاد، باید روتین هایی را با او تنظیم کنید که به ارتقای روحیه فرزندتان کمک کند.
2 . با خود مانند کسی که دوستش دارید صحبت کنید تا فرزندتان صدای شما را بشنود و خودگویی مثبت از شما بیاموزد.
3 . به کودک بیاموزید که شکست یک مسئله غیرشخصی است و ارزش او با موفقیت یا شکست تعیین نمی شود.
4 . ارزش روابط مثبت با دیگران را به فرزندتان بیاموزید و به او کمک کنید تا برای رسیدن به این هدف تلاش کند.
5 . راه هایی را به فرزندتان بیاموزید که به خاطر داشته هایش سپاسگزار باشد و الگوی خوبی برای او باشید.

6 . اگر سرگرمی را در برنامه روزانه کودک خود قرار دهید و به او بیاموزید که حتی بی دلیل بخندد، می توانید به شادی کودک کمک کنید.

۱۲ مورد از مهمترین ویژگی های کتاب داستان خوب کودکانه

اگر نظر یا تجربه ای در زمینه شادی کودکان و روش های تربیت فرزندان شاد دارید، آن را با ما در آوان کیدز در میان بگذارید.

 

خرید کتاب کودک / کتاب شخصی سازی شده کودک / هدیه برای کودک / کتاب داستان کودک 

آخرین مطالب